Scheepshistorie 3

Het schaalmodel als reconstructie

Diverse schrijvers: Ingenaaid, 64 blz. In dit derde nummer van Scheepshistorie staan twee onderwerpen centraal. De restauratie van een 17e Eeuws scheepsmodel, de UTRECHT, door Ab Hoving, de bouw van een reconstructiemodel van een in de Flevo-polder blootgelegd scheepswrak, de boeierpraam LUTINA, door Henk Picard. Twee totaal verschillende onderwerpen, maar in de uitvoering met veel raakvlakken, en een instelling, die naast moed ook veel zelfvertrouwen, een gezonde achterdocht, en respect voor het verleden vereisen. Vanzelfsprekend vereist het in eerste instantie vakkennis en handvaardigheid, maar die twee eigenschappen zijn de basis van alle scheepsmodelbouw, die bij een groot aantal beroepsbouwers en hobbyisten is terug te vinden. De redactie heeft gemeend er goed aan te doen om precies deze twee projecten naast elkaar te plaatsen omdat die vanuit historisch standpunt gezien min of meer van gelijke orde zijn. Aardige bijkomstigheid is dat het ene project door een beroeps modelbouwer is uitgevoerd en het andere project door een hobby modelbouwer. Het 2e verhaal toont tevens aan dat er tussen beroepsmensen en hobbyisten die hun hobby series nemen, geen muur van onbegrip bestaat zoals zo vaak wordt beweerd. Sterker nog; in de samenwerking is de opbrengst méér dan de som van de individuele bijdragen. Hoewel Scheepshistorie hoofdzakelijk is bedoeld voor de liefhebbers van het scheepsmodel als cultureel erfgoed en geïnteresseerden in onze vaderlandse maritieme historie, wordt de actieve scheepsmodelbouwer niet vergeten. Van de betreffende schaalmodellen zijn bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers bouwtekeningen en bouwbeschrijvingen van de schaalmodellen te verkrijgen. Aan Scheepshistorie wordt door diverse nationale Scheepvaart-museums meegewerkt. Het wordt uitgegeven door Lanasta, de redactie wordt gevoerd namens de NVM.

27.99 *

Prices incl. VAT plus shipping costs

Ready to ship today,
Delivery time appr. 1-3 workdays

  • P4233
Last seen