Scheepshistorie 4

Het schaalmodel als reconstructie!

Diverse schrijvers:Twee schepen uit een tijdperk waarin de technologische ontwikkelingen van de industriële revolutie het maatschappelijke leven bepaalde, en waaraan ook de scheepsbouw niet is ontkomen. Het is het tijdperk waarin de overgang van zeilschepen naar stoomschepen in volle gang was, maar men ook bij de bouw van houten schepen overstapte op de bouw van stalen schepen. Het Schroefstoomschip Rembrandt, één van de eerste schepen van de in 1856 opgerichte KNSM in Amsterdam, is een pionier als het gaat om de schroefaandrijving en vrachtvervoer per stoomschip. De beschrijving van de Rembrandt is gebaseerd op het waterlijnmodel schaal 1/8 dat zich in het IJmuider Zee- en Havenmuseum \'de Visserijschool\' in IJmuiden bevindt. Het tweede stoomschip is de Raderboot Bromo van de Koninklijke Marine, dat in dezelfde periode is gebouwd en lange jaren in Oost-Indië dienst heeft gedaan. Beide schepen zijn volledig uitgerust met een zeiltuigage zoals in die tijd gebruikelijk was. De verschillen in de tuigage van de Rembrandt en de Bromo geven een duidelijk beeld van de invloed van schroefschepen en raderboten op de uitvoering van het tuig. De Bromo en haar geschiedenis wordt beschreven aan de hand van een model dat is gebouwd door de auteur Jt. Mulder, aangevuld met een historische geschiedenis door L. Homburg van het Marine Museum in Den Helder. Beide verhalen zijn geïllustreerd met talloze originele en eigentijdse foto\'s, platen, en tekeningen.

27,99  *

inkl. MwSt. zzgl. Versandkosten

Sofort versandfertig, Lieferzeit ca. 1-3 Werktage

  • P5169
  • P218
Zuletzt angesehen