Noordam
Oosterwijk, B: Coolegem Roterdam, hardcover 192 blz., geillustreerd. Vier maal in de geschiedenis van de Holland-Amerika Lijn - die in 1989 als Holland America Line een Amerikaanse cruisevaartrederij werd - was er een Noordam. Dat waren twee vracht/passagiersschepen (beide voeren in de lijndienst tussen Rotterdam en New York) en twee cruiseschepen. De eerste Noordam werd in 1901 in dienst gesteld, de tweede was van 1938, de derde van 1984 en de laatste kwam in 2006 in de vaart. Maritiem auteur Bram Oosterwijk heeft in het boek Noordam - Het verhaal van vier HAL-schepen de bouw, de inrichting, de reizen, de talloze wederwaardigheden en de vele scheepsherinneringen van zowel bemanningsleden als passagiers beschreven. Hij heeft het wel en wee van het viertal een belangrijke plaats gegeven in de boeiende historie van de befaamde, in 1873 opgerichte Rotterdamse rederij. De eerste Noordam, die bij de werf van Harland and Wolff in Belfast was gebouwd, overleefde tijdens de Eerste Wereldoorlog twee maal een zeemijn-explosie; beide keren zonder slachtoffers. De Noordam uit 1938 - gebouwd bij P. Smit Jr. in Rotterdam - heeft als troepentransportschip voor geallieerde militairen van 1942 tot 1945 een belangrijke rol gespeeld in het gebied van de Stille Oceaan. Het schip bracht eind 1945 ook Nederlandse mariniers vanuit de Verenigde Staten naar Nederlands-Indië, waar de strijd om de onafhankelijkheid woedde. Noordam nummer drie en haar zusterschip Nieuw Amsterdam waren in de beginjaren tachtig de eerste speciaal voor de cruisevaart gebouwde schepen van de HAL. Deze Noordam vaart als Thomson Celebration nog steeds voor een Engelse rederij. De inmiddels elf jaar oude vierde Noordam, die één van de vier zusterschepen van de Vista-klasse is, maakt deel uit van de grote cruisevloot van de Holland America Line. Nieuw
- Artikel-Nr.: P20025
- Freitextfeld 1: K213